مشاهدة نتائج الإستطلاع: ماذا تكره فالخليج؟ ولماذا ؟ (يرجى ذكر السبب في الموضوع )

المصوتون
15. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • الشعب المتعجرف المتعالي

    5 33.33%
  • الحكام والحكومات المتغطرسة

    4 26.67%
  • تعاليهم علينا بسلطة البترودولار

    5 33.33%
  • دول عديمة التاريخ والتراث تحاول فرض سلطتها وفضلها علينا

    3 20.00%
  • أسباب أخرى ( يرجى ذكرها فالموضوع)

    4 26.67%
إستطلاع متعدد الإختيارات.
صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 678910 الأخيرةالأخيرة
النتائج 71 إلى 80 من 95

الموضوع: ما رأيك بالخليج ؟

  1. #71
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية SindBad
    الحالة : SindBad غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 174
    تاريخ التسجيل : Jul 2006
    الدولة : هوايا في وادي النيل
    العمل : مدرس ثانوي
    المشاركات : 8,862

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعوديه وافتخر مشاهدة المشاركة
    لا تغلطو على الخليجيين لو سمحتو

    الخليجيين اعدل ناس وافضلهم وعلى الاقل محترمين دينهم

    ولو غلطو يصلحو غلطهم مو مثل غيرهم
    مشاء الله لقد بدأ عدد المفتخرين في التزايد....
    وهو إن دل على شيء فإنما يدل على إنحسار النزعة الذاتية لدى شباب العرب
    وضيق الهوة بينهم ........:wacko:

    يا أختنا الفاضلة "سعودية وافتخر"

    نحن هنا في منتدان الحر النزيه..... لا نغلط على أحد... ولا نرحب بمن يغلط على أحد..
    ولنا دستور وقواعد تحكم حوارتنا.. ولا نسمح أبداً بالتطاول على أحد..

    صاحب الموضوع أخونا الشامسي.. من أهل الخليج.. وهو أثار هذا الموضوع للنقاش..
    وكلنا يضع وجهة نظره... وللآخر الحق في تفنيدها والرد عليها .. بما لا يسيء..
    وكما ترين .. روح الاحترام المتبادل.. حينما طلب الاخ الشامسي من الاخ حازم تعديل مشاركة له
    لبى على الفور احتراماً له .. وليس خوفاً من أحد... فنحن هنا جميعاً نتعامل بالاحترام لا الخوف والتهديد....

    أهلاً وسهلاً بك بيننا ..
    وتقبلي خالص احترامي وتقديري.....


    إنا لله وإنا إليه راحعون

  2. #72
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية oskasan
    الحالة : oskasan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 45
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 2,521

    افتراضي

    لا تغلطو على الخليجيين لو سمحتو

    الخليجيين اعدل ناس وافضلهم وعلى الاقل محترمين دينهم

    ولو غلطو يصلحو غلطهم مو مثل غيرهم
    اعدل ناس وافضلهم من يحترمون مشاعر الغير سواء كانوا سعوديون اماراتيون مصريون بنجلاديشيون
    اعدل ناس لا ينتمون لمكان تحده اطراف دولية
    بل منتشرون في جميع بقاع العالم
    افضل ناس يهتمون بما لغيرهم كما يهتمون بما لنفسهم
    اعدل وأفضل ناس موجودين في كل مكان كما ان أسوأهم منتشرون ومتغلغلون ايضا

    قد يكون افتخارك بوطنك اساءة له وقد يكون رفعا لشأنه
    المهم ان نكون معا لنبذ العنصرية في المعاملة

  3. #73
    A Desert Fugitive
    الحالة : سعوديه وافتخر غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 4151
    تاريخ التسجيل : Mar 2008
    الدولة : السعوديه وراسها عاليه
    المشاركات : 5

    افتراضي

    SindBad انا قصدي على اللى عم يغلطو على الخليج

    الخليجيين احسن من غيرهم وعندنا المصريين بكثره وغيرهم في السعوديه والخليج

    هذا يدل على الخليجيين يحترمو العروق الغير خليجيين صح في بعض الناس شايفين انفسهم

    ورافعين نفسهم في هذي معاكم حق تتكلمو فيها بس انتو احكمو انا الحين راح اتكلم على السعوديه بشكل

    خاص في بعض السعوديين شايفن نفسهم على الاجانب وعلى السعودين كمان مو شرط يكونو اجانب وبالعكس

    انا اكثر صديقاتي اجانب وفي منهم ثلاث مصريات وسعوديات

    Oskasan انا من حقي افتخر بوطني بس افتخاري فيه مو اساءه له انا ادافع عن غلط بعض الاعضاء على اهل الخليج مو اكثر ولا اقل ولا انقص من قيمة الدول الباقيه

  4. #74
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية oskasan
    الحالة : oskasan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 45
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 2,521

    افتراضي

    انا من حقي افتخر بوطني بس افتخاري
    طبعا حقك دون منازع



    سيدتي ... قولك
    ولو غلطو يصلحو غلطهم مو مثل غيرهم
    به اسقاط على دولة ما .. وبغض النظر عن ماهي تلك الدولة
    فهذا يتنافى شكلا وموضوعا مع ما تذكرينه الآن في جملة
    ولا اقل ولا انقص من قيمة الدول الباقيه
    وكما ذكر سندباد الامر لم يخرج من اطار المناقشة الموضوعية الهادئة بين متفاهمين على دراية بحساسية الكلمة ولم يرقى لمسألة تنابذ او حروب كلامية

    وكما رأيتي ان الكل أجمع على رفض اختيارات شامسي لانها كلها تصب في هدف واحد وهو كره الخليجيين بشكل عام

    تحياتي

  5. #75
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية الشامسي
    الحالة : الشامسي غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2135
    تاريخ التسجيل : Oct 2007
    الدولة : مدينة الشمس
    المشاركات : 4,203

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سعوديه وافتخر مشاهدة المشاركة
    لا تغلطو على الخليجيين لو سمحتو

    الخليجيين اعدل ناس وافضلهم وعلى الاقل محترمين دينهم

    ولو غلطو يصلحو غلطهم مو مثل غيرهم

    من امارتيه وافتخر لسعوديه وافتخر ياقلب لاتحزن
    (نفس الموقف حصل بس مع عضوة اخرى في موضوع اخر اسمها "اماراتية وافتخر")

    الزميلة الفاضلة لتوضيح الفكرة فقط هنالك من لديه فكرة سلبية عنا نحن اهل الخليج والعكس صحيح وقمت بعدها باقتباس اكثر السلبيات شيوعا لمحاولة نقاش اصحاب النظرة السلبية فبالتأكيد لهم اسبابهم التي ت حظهم على هذه النظره

    ربما ضيقت الموضوع بجعله يتناول السلبيات فقط دون الايجابيات وهذا واضح من ردود افعال الاعضاء الغالبة على الموضوع

    بس اللي يحبك يقولك عيبك وعلى رأي المثل الخليجي "يابختي بصاحب بكاني ولا ضحك الناس عليه"

  6. #76
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية ارنوبه الجزراوى
    الحالة : ارنوبه الجزراوى غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2766
    تاريخ التسجيل : Dec 2007
    الدولة : فى مكان ما
    العمل : اى حاجه
    المشاركات : 7,497

    افتراضي

    العنصريه ياشامسى بتفرسنى وكلمة سيروا بلادكم
    كل ما تكلم حد عن حاجة مش عجباك يقول ليش تعترضين مش احسن من بلادكم يلى سيروا بلادكم طب ما احنا اساسا مشينا عشان مش عاجبنا الوضع مش عاجبنا الظلم وبتحاول تعيش بشكل افضل وده انا بعتبرة في حد ذاتة سعى ناجح وفاضل

    دة بالاضافة معلش بجراة لو بتشتغل فى مكان فيه وافدين ومواطنين يدوك الشغل كلة ولو تكلمت يقولك شو احنا راعين لبلاد اشغل انت جاى تشغل وتاخد فلوس فطبعا تطفح الدم وتشتغل زى الطور فى الساقية وهمه على تليفونات ورسائل
    كان عندى شغل فى البلدية والبلدية زحمة جدا عجمان والموظف قاعد يحكى وجايب واحد بيعمل العاب سحر وبقينا ساعة ننتظر لما خلص العرض وبعدين فضلنا ولو واحد علق على تصرفة مش مواطن ممكن يطردة به البلدية وشغله ميتعملش ودى ظاهرة اصبحت سائدة فى البلدية خصوصا وبعض الدوائر الحكومية الصغيرة شوية
    التعديل الأخير تم بواسطة ارنوبه الجزراوى ; 23-03-2008 الساعة 04:23 PM

  7. #77
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية الشامسي
    الحالة : الشامسي غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2135
    تاريخ التسجيل : Oct 2007
    الدولة : مدينة الشمس
    المشاركات : 4,203

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ارنوبه مشاهدة المشاركة
    العنصريى ياشامسى بتفرسنى وكلمة سيروا بلادكم
    كل ما تكلم حد عن حاجة مش عجباك يقول ليش تعترضين مش احسن من بلادكم يلى سيروا بلادكم طب ما احنا اساسا مشينا عشان مش عاجبنا الوضع مش عاجبنا الظلم وبتحاول تعيش بشكل افضل وده انا بعتبرة في حد ذاتة سعى ناجح وفاضل

    دة بالاضافة معلش بجراة لو بتشتغل فى مكان فيه وافدين ومواطنين يدوك الشغل كلة ولو تكلمت يقولك شو احنا راعين لبلاد اشغل انت جاى تشغل وتاخد فلوس فطبعا تطفح الدم وتشتغل زى الطور فى الساقية وهمه على تليفونات ورسائل
    كان عندى شغل فى البلدية والبلدة زحمة جدا عجمان والموظف قاعد يحكى وجايب واحد بيعمل العاب سحر وبقينا ساعة ننتظر لما خلص العرض وبعدين فضلنا ولو واحد علق على تصرفة مش مواطن ممكن يطردة به البلدية وشغله ميتعملش ودى ظاهرة اصبحت سائدة فى البلدية خصوصا وبعض الدوائر الحكومية الصغيرة شوية
    انا شخصيا تغيضني هذي الجملة واضيف عليها "تاكلون من خير بلادنا" وكأن الرزق من عندهم وليس من عند الله ولا كأن الله كتب له رزقه من هذا البلد.

    هذي الطائفه من العنصريين فظيعه ومثالك يلمس الحقيقه والواقع يا ارنوبه وعلى فكره لها تفسير هذه الظاهره لكن لا يبررها لاصحابها

    فبعض اهل الامارات الذين تدور حياتهم حول الوظيفه ولا مصدر رزق اخر سواها يكونون شديدي الحساسية تجاه الوافدين من كل الجنسيات بسبب قلة الوظائف وفرصها للمواطنين بالرغم من برامج التوطين

    فيعتقد هذا الاحمق ان هذا ذنب الوافد وعليه ان يدفع الثمن على اخذ وظيفة مواطن. قلة الحيلة مشكلة. لايعلم ان الذنب متوزع بينه وبين اصحاب العمل.

    اولا منه لانه لم يحصل على ما يؤهله لما يطمح من وظائف وثانيا تفضيل اصحاب العمل العمالة الارخص من ناحية الرواتب. وهذا يولد بطبيعة الحال حالة حساسية من الوافد لانه يمثل خطر على مصدر امان هذا المواطن وهو الاستقرار الوظيفي.

    زيدي على هذا عدم الشعور بالامان والضغط بسبب فرق الكثافة السكانية بين مواطني الدولة ومقيميها ما يشكل عامل مضاعفه للحساسية.

    الحل الافضل لهم اذا كنت في امارة تحترم القانون هوه قوانين العمل والعمال والعمل فقط في حدود مسؤلياتك الوظيفية ويدعمك بهذا القانون وينطح راسه باي جدار يعجبه اي عنصري.

  8. #78
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية ارنوبه الجزراوى
    الحالة : ارنوبه الجزراوى غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2766
    تاريخ التسجيل : Dec 2007
    الدولة : فى مكان ما
    العمل : اى حاجه
    المشاركات : 7,497

    افتراضي

    ما هو فيه مشكلة اخرى بالنسبة لصاحب العمل لانستطيع وممكن تقول هذا حقة انجاز العمل باقل التكاليف ودهاللى يجعله ياخذ بالوافد لان الراتب اقل وممكن يعمل اى شئ وفى اى وقت وسيف الكنسله والالغاء والحرمان والفصل على رقبة الوافد (افتكر كان عندى فى شغل قديم ربة العمل سيدة وكانت ممكن تتصل بالشباب الموظفين فى اى وقت تطلب منهم مثلا مشتريات للبيت او تهددهم بالفصل وطبعا الشباب كان لسه جاى من مصر وصغير ين السن ومش عارفين يعملوا ايه كانوا بيرضخوا ) فى حين لو عينت مواطنين رواتبهم كبيرة وطبعا متقدرش تفنشهم بسهولة كده ولاسف من سيحكم الضمير

  9. #79
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية الشامسي
    الحالة : الشامسي غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2135
    تاريخ التسجيل : Oct 2007
    الدولة : مدينة الشمس
    المشاركات : 4,203

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ارنوبه مشاهدة المشاركة
    ما هو فيه مشكلة اخرى بالنسبة لصاحب العمل لانستطيع وممكن تقول هذا حقة انجاز العمل باقل التكاليف ودهاللى يجعله ياخذ بالوافد لان الراتب اقل وممكن يعمل اى شئ وفى اى وقت وسيف الكنسله والالغاء والحرمان والفصل على رقبة الوافد (افتكر كان عندى فى شغل قديم ربة العمل سيدة وكانت ممكن تتصل بالشباب الموظفين فى اى وقت تطلب منهم مثلا مشتريات للبيت او تهددهم بالفصل وطبعا الشباب كان لسه جاى من مصر وصغير ين السن ومش عارفين يعملوا ايه كانوا بيرضخوا ) فى حين لو عينت مواطنين رواتبهم كبيرة وطبعا متقدرش تفنشهم بسهولة كده ولاسف من سيحكم الضمير
    على فكرة دول الخليج تقوم باتفاقيات جديدة لحماية حقوق المقيمين فيها اكثر من السابق كي لايتعرضو لورقة التهديد "الكفالة"

  10. #80
    An Oasis Citizen
    الصورة الرمزية invador
    الحالة : invador غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 3558
    تاريخ التسجيل : Feb 2008
    الدولة : فى مصر ام الدنيا
    العمل : طالب فى الثانويه العامه
    المشاركات : 1,693

    افتراضي

    والله بتوع اخليج دول انا برضه مش عايز احملهم وزر ولكن لما انتا تيجى على واحد ماعهوش مليم كان راعى غنم ومايعرفش اى حاجه ومرة واحدة تديله مليون جنيه هايعمل هايبوظ اشى نسوان واشى عربيات واللى ساعد فى ذلك حكامهم اللى تامروا على العرب فى القرن 18وتحالفوا مع انجلترا والله مافى امير وشيخ من مشايخ الخليج العربى الا وتولى عن طريق بريطانيا من اول زايد لغايط الصباح

صفحة 8 من 10 الأولىالأولى ... 678910 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •