صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 16

الموضوع: رحلة الى اسوان فى باخرة نيلية

  1. #1
    Banned
    الحالة : CSharp غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 4894
    تاريخ التسجيل : May 2008
    المشاركات : 9,295

    افتراضي رحلة الى اسوان فى باخرة نيلية



    Cruise along the Nile on the same highway the Pharaohs once traveled.

    الاول بس افتح نفسكم
















    و الاسعار بقى متسألوش
    و اللى ممعاهوش ميلزموش

    و دى احدى الشركات اللى بتقدم هذه الخدمة و اذا وجدت شركات اخرى سوف اضعها هنا

    Blue Sky

    و خالص تحياتى لبورتو مارينا

  2. #2
    An Oasis Pioneer
    الحالة : بن الحكم غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2922
    تاريخ التسجيل : Dec 2007
    الدولة : المحطة
    المشاركات : 2,233

    افتراضي

    بقولك يا هبة ..

    لو عايز أعمل رحلة مابين الأقصر وأسوان بالباخرة والفسح فول بورد تتكلف كام وتنصحينى فيها بإيه ؟؟
    من فضلك ..
    دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفـك . ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

  3. #3
    Banned
    الحالة : CSharp غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 4894
    تاريخ التسجيل : May 2008
    المشاركات : 9,295

    افتراضي

    حسب ما سمعت الليلة تبدأ من 85 دولار الى 350 دولار و فيه اقل من كده..بس دى معلومة قديمة
    بس انت ادخل الموقع و شوف اسعارهم و لو فيه شركات تانية اسعارها ارخص لن اتردد فى وضع عناوين مواقعهم هنا عشان يبقى دليل للرحلات الجميلة دى

    اما انصحك بإيه فلو هتحس بالملل من طول الرحلة( و هى غالبا اربعه ايام تزيد او تنقص ) بلاش منها

    انما انا استبعد انه حد يحس بالملل و طول الطريق حواليه مناظر خلابة زى دى

  4. #4
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,668

    افتراضي

    مراسلتنا فى اسوان و ما حولها لو تعرفى شركه تعمل كروز فى بحيره ناصر و تسمح بالصيد و يكون بالها طويل على الصيادين و يا ريت أسعار ( إنتى اللى جبتيه لنفسك )



    مكتوب على موج البحر منذ ولدت ... بأنك للبحر مالك

    سيان تعيش على شط البر... أو فى قوقعه البحر فإنك هالك

  5. #5
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية موحد
    الحالة : موحد غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 3436
    تاريخ التسجيل : Jan 2008
    الدولة : مصر
    العمل : عمل حر
    المشاركات : 7,321

    افتراضي

    اسمعي يا هبة ........... مع إني مفقوع منك ومن محمود وكل السلفيين والوهابيين :cry2: :cry2: بس أعمل إيه بقه في قلبي

    أنا حارمي جتتي عليكي .. وآجي لأسوان .. عشان في لينا معارف هناك .. وحاحاول آخد أسبوع بدل أسبوع شرم الشيخ بتاع التايمشير يمكن يدونا حاجة مجاني.......... وعايزك بقة تدينا خط سير
    من دون ما ندفع مليم أحمر :cry2: :cry2:

    يعني مثلا.. نجيب أكلنا معانا والا هناك في مترو وسوبرماركتات مش سياحي يعني؟؟

    وكمقارنة في شرم الشيخ (هناك كنا نشتري أكلنا من سوبرماركت مترو للمدة كلها وكنا نطبخ في الشقة ويعني زي كأننا عايشين في مصر)

    وبالنسبة للمواصلات كنا نروح من منطقتنا للبلد "بالميركروباص .. باتنين أو تلاته جنيه على الأكثر)
    لأنه لو خدنا تاكسي ب 30 أو حتى 50 جنيه وبيطلع روحنا... يعني هناك كل حاجة غالية بس قدرنا نصرف زي ما انكون عايشين بمصر..

    يعني في رأيك من الممكن لأسرة قاهرية تيجي أسوان وماتتهريش... عشان مش عايزين الأسعار السياحية..

    وحاجة تانية .. فيه شغل عندكو.....؟؟ خصوصا في المناطق السياحية ؟؟ .. موظف أو صاحب عمل.. يعني مشروع كده خيمة صغيرة للأجانت بتكلف كام؟؟


  6. #6
    Banned
    الحالة : CSharp غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 4894
    تاريخ التسجيل : May 2008
    المشاركات : 9,295

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hopsan مشاهدة المشاركة
    مراسلتنا فى اسوان و ما حولها لو تعرفى شركه تعمل كروز فى بحيره ناصر و تسمح بالصيد و يكون بالها طويل على الصيادين و يا ريت أسعار ( إنتى اللى جبتيه لنفسك )
    ابو القباطين (جمع قبطان)حضرتك تأمر
    و انا كنت عارفة ان حكاية المراسلة دى توريطة..بس الواحة تستاهل نورط نفسنا عشانها

    بالنسبة لبحيرة ناصر الرحت فيها هى اللى رايحة من اسوان لابو سمبل و ده مشوار طويل حتى بالعربية لذلك الرحلة فيها تاخد اربع ايام بلياليهم و المتعه فيها اكبرو احلى
    و دى شركة متخصصة فى الرحلات فى بحيرة ناصر

    Lake Nasser Cruises

    اما الصيد بقى فأنت خلى ايديك خفيفة شوية على ثروتنا القومية

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موحد مشاهدة المشاركة
    اسمعي يا هبة ........... مع إني مفقوع منك ومن محمود وكل السلفيين والوهابيين :cry2: :cry2: بس أعمل إيه بقه في قلبي

    أنا حارمي جتتي عليكي .. وآجي لأسوان .. عشان في لينا معارف هناك .. وحاحاول آخد أسبوع بدل أسبوع شرم الشيخ بتاع التايمشير يمكن يدونا حاجة مجاني.......... وعايزك بقة تدينا خط سير
    من دون ما ندفع مليم أحمر :cry2: :cry2:

    يعني مثلا.. نجيب أكلنا معانا والا هناك في مترو وسوبرماركتات مش سياحي يعني؟؟

    وكمقارنة في شرم الشيخ (هناك كنا نشتري أكلنا من سوبرماركت مترو للمدة كلها وكنا نطبخ في الشقة ويعني زي كأننا عايشين في مصر)

    وبالنسبة للمواصلات كنا نروح من منطقتنا للبلد "بالميركروباص .. باتنين أو تلاته جنيه على الأكثر)
    لأنه لو خدنا تاكسي ب 30 أو حتى 50 جنيه وبيطلع روحنا... يعني هناك كل حاجة غالية بس قدرنا نصرف زي ما انكون عايشين بمصر..

    يعني في رأيك من الممكن لأسرة قاهرية تيجي أسوان وماتتهريش... عشان مش عايزين الأسعار السياحية..

    وحاجة تانية .. فيه شغل عندكو.....؟؟ خصوصا في المناطق السياحية ؟؟ .. موظف أو صاحب عمل.. يعني مشروع كده خيمة صغيرة للأجانت بتكلف كام؟؟

    عمو موحد يا بتاع الوهابيين انا مش وهابية و ده مش تنصل بس انا اكره التطرف بانواعه

    انت تنور اسوان يا اونكل بس رمى الجتت ده الاسوانية مش بيستحملوه

    اسوان مش غالية يا اونكلى بس لو انت هتعيش فيها عيشة خواجات لازم تدفع
    و متخفش اسوان فيها سوبرماركتات و ماطاعم و فنادق بخمسة و اربعه و 3 نجمات و -1 نجمة عشان خاطرك

    و سيبك من الشغل للاسوانية ده اكل عيشهم حتنافسهم فيه كمان

  7. #7
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية موحد
    الحالة : موحد غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 3436
    تاريخ التسجيل : Jan 2008
    الدولة : مصر
    العمل : عمل حر
    المشاركات : 7,321

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبة الله مشاهدة المشاركة
    عمو موحد يا بتاع الوهابيين انا مش وهابية و ده مش تنصل بس انا اكره التطرف بانواعه

    انت تنور اسوان يا اونكل بس رمى الجتت ده الاسوانية مش بيستحملوه

    اسوان مش غالية يا اونكلى بس لو انت هتعيش فيها عيشة خواجات لازم تدفع
    و متخفش اسوان فيها سوبرماركتات و ماطاعم و فنادق بخمسة و اربعه و 3 نجمات و -1 نجمة عشان خاطرك

    و سيبك من الشغل للاسوانية ده اكل عيشهم حتنافسهم فيه كمان
    هبههههههههههههه.. أنا عايز بتاع النص نجمة :cry2: أو لو فيه من غير نجوم خالص .. كويس.. كمنتيني أنه في سوبر ماركتات بس انشاء الله بيبيعوا بأسعار القاهرة .. عشان المية في سوبرماركتات شرم ممكن بتلاته جنيه.. مش زي مصر بجنيه ونص... كل حاجة الطاق طاقين يعني حتى عندنا ..المطاعم الأجنبية بتبيع الكنتاكي في المناطق السياحية عشرين المية زيادة.. (بس عندوكو شبراوي على كده) :sad: عشان بصراحة أنا بحب الطعمية بتاعته (السندويتش بس) وقبل شوية كلت شاورما فراخ من شبراوي الهرم (وكان وحش) والسندوتش بسبعة جنيه ونص ومقرف والله.. إنتي عارفة بيحط الشاورما مع الطاطم مع الطحينية مع بعضيهم والشحوم بتاعت الفراخ وبيعمل سندويتش .. يعني كل الفايدة بتاعته بتطير

    المفروض الشاورما لوحدها ويتحط عليها بقدونس وطماطم فريش يعني تقرمش شوية مع شوية شطة أو فلفل حراق.. لكن الذوق على فكرة مش أوي :cry2:

    إنما فيه شبراوي هناك .. وبيعرفوا الكوشري والا عاملين زي شرم؟؟

    وبعدين الشغل.. هي مش منافسه بس فيه (كواليتي) يعني زي ما بيقول المثل.. البضاعةالجيدة تفرض نفسها.. يعني أنا ممكن أعمل لوكو مطعم أكلات (صينية - يابانية - لبنانية)

    والا نجيب فرقة كدة ..باند شرقي.. وياريت نتفق مع رقاصة ( محترمة)

    يعني عشان لزوم الشغل... أهو وإنتي بتديري المحل كله وتوزعي الفلوس .. وتتفقي مع شركات الأطعمة والمشاريب والوفود السياحية يعني مشروع ومنلاقيلنا ممول أنا وإنتي إيه رأيك؟؟

    أنا متأكد إني حاكسر الدنيا وحاعمل مشروع ألا فرانكا ما فيش زيه بمصر.. والممول حايستعيد رأسماله في خلال سنة بالكتير

    إنتي فاكراني إيييييييييييييييييييييييييه

    دانا حانقل القاهرة لأسوان :)

  8. #8
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية seeem
    الحالة : seeem غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 2592
    تاريخ التسجيل : Nov 2007
    المشاركات : 7,405

    افتراضي

    .


    هي لا تكلف الكثير ... من ثلاث سنوات كلفتني فول بورد 2500 جنيه مصري شاملة لزيارة المواقع السياحية في كل بلدة على طريق الرحلة ... عن طريق وكيل سياحي محلي ...

    هي فعلاً ممتعة وتستحق التجربة والتكرار ...

    :)
    لا جديد لدينا المصريين فقد صنعنا التاريخ كالعاده

  9. #9
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية موحد
    الحالة : موحد غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 3436
    تاريخ التسجيل : Jan 2008
    الدولة : مصر
    العمل : عمل حر
    المشاركات : 7,321

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seeem مشاهدة المشاركة
    .


    هي لا تكلف الكثير ... من ثلاث سنوات كلفتني فول بورد 2500 جنيه مصري شاملة لزيارة المواقع السياحية في كل بلدة على طريق الرحلة ... عن طريق وكيل سياحي محلي ...

    هي فعلاً ممتعة وتستحق التجربة والتكرار ...

    :)
    2500 جنيه يالهوي بال

    ي على رأي أمي :cry2: :cry2: :cry2: أنا قلت تلتمية ربعمية من غير السكن يعني قول خمسمية بس ألفين وخمسمية :cry2: :cry2:








    الصور المرفقة      

  10. #10
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية Faro
    الحالة : Faro غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 30
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 16,671

    افتراضي

    السياحة الداخلية فى مصر ليست فى قدرة المصرى المتوسط الحال.

    قرأت فى جريدة الأهرام منذ عدة سنوات عن مصرى كان يدرس أو يعمل فى أوربا وتمنى أن يلعب دور سائح فى مصر فحضر إلى مصر مع فوج سياحي ولكن - على ما أذكر - فى مطار القاهرة تم منعه من الإستمرار مع الفوج السياحي أو ربما الفندق رفض إعطائه غرفة لأنه ليس أجنبى ... المهم اليوم التالي تم إرساله إلى دولة الإقامة.

    عن نفسى إذا أردت عمل كريوز فسيكون من خارج مصر.
    صدق أو لا تصدق ,,, ولا تكذبني


    أقل مراتب العلم ما تعلّمه الإنسان من الكتب والأساتذة، وأعظمها ما تعلمها بتجاربه الشخصية في الأشياء والناس





صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •