صفحة 10 من 47 الأولىالأولى ... 8910111220 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 100 من 464

الموضوع: عقاار الترامادول فى متناول الجميع!!

  1. #91
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية ناصر الأول
    الحالة : ناصر الأول غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 28
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    الدولة : أرض الرُعب Land Of Horror
    المشاركات : 6,943

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلا مشاهدة المشاركة
    استاذ ناصر الاول

    لو كنت تقصد مداخلاتي .. فأنا كنت أبحث عن هذا الموضوع من خلال (ياهو) فوجدت هذا الموضوع ,, وسجلت في المنتدى
    لذلك قد أكون دخلت متأخر عالموضوع .


    الكلام ما أسهله .. ولكن صدقني ليس كل شئ يعتمد على الكلام الشفهي!


    تحياتي
    أيوة الكلام سهل

    بس الكلام عن الأدوية الحضرتك بألك يومين بتذكريهم مينفعش أبداً يكون

    سهل كدا , الكيميا دى بتقضى على الجهاز العصبى بتاع الإنسان ,

    بتمحيه تماماً , يا أستاذة فيه واحد معايا فى الجامعة بيكميك بقاله بتاع

    6 سنيين , زئة صغيرة بصباع اليد كفيلة بأنها تطيره كام متر حلويين

    هقولها لحضرتك تانى الكيميا زيها زى البودرة , سكة اليروح ميرجعش

    أنا جسمى قشعر الصبح لما قريت مداخلتك الأخيرة و أنتِ بتكلمى عن

    الفولتارين عادى كدا , أنا حبيت بس أخلصك النصيحة و أكيد حضرتك عارفة

    مصلحتك فين ,

    سلام

  2. #92
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلا مشاهدة المشاركة
    دكتور انجل هارت

    جزيل الشكر لك ..

    اود منك الاستفسار على شئ .. وسأمشي على ما قلته لي
    قلت لي الاسيوع الاول 150 ثم 100 ثم 50 .. طيب .. سؤالي هل تقصد يشكل يومي ؟؟ يعني الاسبوع الاول يوميا 150؟

    بالنسبه لكيفية حصولي عليه .. فهو هنا طبعا بوصفة .. ولكني جبته معي
    عندما كنت برة البلد

    سأرفق لك صورة الدوا اللي عندي .. (المسكن) هل هذا ما تقصده دوكتور؟


    http://www.firstchoicepharmacy.co.uk...(32)-1006.html




    علما بأني عندما قطعت فجأه أخذت منه 2 ولم اشعر بتحسن
    بس يمكن لاني قطعته فجأه وليس بالتدريج.

    شكرا لك جزيلا دكتور .. سأبحث عن التركيبه اللي قلتلي عليها
    سأعرضها عالصيدلي .. وكذلك اللي بوصفه (سأحاول) ايضا .

    عزيزي سؤال أخير .. كنت قد ذكرت لي (الفولتارين) الا تعتبر أأمن ؟
    ألا تنصح بها؟؟

    بالنسبه للتايلنول اللي عندي فهو (منوم) استخدمه حين اقطع فقط ليساعدني عالهروب من الالم والنوم سريعا . وهو لايحتوي على
    أي (بين ريليف).


    شكرا لك دكتور
    كل الود
    كوديس ..عبارة عن اسبيرين + كودايين فوسفات

    لكن بالطبع كمية الكودايين محدودة ف كل حباية ...لا تتعدى ال 8 ملى جرامات ....

    بس عموما دا ممتاز جدا على فكرة ....
    مش هنحتاج دلوقتى ندور على السولبادين الى قلتلك عليه فى المشاركة السابقة ....دا تمام كدا...ومثالى ...

    بخصوص عملية التدريج فى تخفيض الجرعة ...

    انا قلتلك هنخليها 3 اسابيع ....
    الاسبوع الاول ...الجرعة اليومية هتكون 200 ...تمام ...يعنى هناخد 200 كل يوم ...وياريت يكون دا فى وقت محدد ...يعنى بانتظام ...

    الثانى ...هنتحول الى 150 .....وهتمشى كده ....

    الثالث ....هنخليها 100 ملى كل يوم ...

    اقولك ...نزود اسبوع كمان ...
    كل ما يكون التدريج اطول يكون احسن ...

    يبقى الاسبوع الرابع هيبقى ...50 كل يوم ...

    بعد كده هنقطع خالص...
    وهندخل فى الانسحاب والاعراض الى انتى خايفه منها ومش قادرة تستحمليها...

    هناخد حبايتين كوديس كل 6 ساعات ...
    و200 ملى كاربامازيبين ...كل 12 ساعة ...
    .5 ملى البرازولام كل 8 ساعات ....

    الفولتارين مفيش منه مشاكل على فكرة ...
    بس بلاش نزود كمية المسكنات عشان جسمك برده ....
    انا لو عليا باخد جرعات اكبر من كده بكتير ومسكنات اكثر فى فترة الانسحاب دى تحديدا.....لكن الوزن والطول والتاريخ الدوائى يختلف ....

    بس كوديس دا ممتاز على فكرة ....ومش موجود فى مصر ...

    بس عموما انتى لو قدرتى تمشى على التدريج بتاع ال 4 اسابيع ...
    مش هتعانى من اعراض صعبة اساسا ...ومش هيبقى فى انسحاب شديد....

    لان احنا خدناها بالتدريج ...

    متخفيش كل الى بقوله ليكى ...
    مبنى على استشارة استاذ بيدرسنا فى كلية الطب ...هو استاذ وعالم كبير ...وثقة يعنى ....

    وربنا يوفقك ....انا عارف انه صعب ...:sad:
    أحسن إلى الأعداء والأصدقاء فإنَّما أُنس القلوب الصفَاء واغفر لأصحابكَ زلاّتهم وسامح الأعداء تَمْحُ العِداء.

  3. #93
    A Desert Fugitive
    الحالة : mayhematica غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9958
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 1

    افتراضي

    angelheart , انا بعتلك رساله , و ياريت ترد عليا يا صاحبي !! انا في ال 400 دلوقتي !! وحياتي واقفه , ولا عارف اشتغل , ولا اعمل اي حاجه منغيره ! انا المفروض مرشد سياحي , ومنغيره اصلا مش عارف هعمل ايه , المهم انا محتاج اتكلم معاك ... يا ريت ترد علي رسالتي ...

  4. #94
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    تحياتي دكتور انجل هارت وكل الشكر لحضرتك .. حاليا سأمشي على التخفيف .. وبعدها بعد 4 اسابيع .. حجيب الادويه اللي قلتلي عنهم ..

    هل احتاج فقط الادويه هذه المكتوبه تحت :
    أم هناك شئ من مشاركه اخرى ؟

    أجدد شكري



    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angelheart1986 مشاهدة المشاركة

    هناخد حبايتين كوديس كل 6 ساعات ...
    و200 ملى كاربامازيبين ...كل 12 ساعة ...
    .5 ملى البرازولام كل 8 ساعات ....

    ...

    ممكن الاسم بالانجليزي للدوا التاني والتالت؟

    انا عارفه اني ازعجتك .. لذلك انا عاجزة عن الشكر

  5. #95
    Banned
    الحالة : CSharp غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 4894
    تاريخ التسجيل : May 2008
    المشاركات : 9,295

    افتراضي

    ايه ... مين... ازاى
    ايه اللى بيحصل فى الموضوع ده

    خُلاصة الكلام فى هذا الموضوع كل واحد عقله فى راسه يعرف خلاصه , زى ما بيقول المثل المصرى

    لموأخذة أصل الموضوع أفوور عالأخر
    ناصر انت كدة
    و لو انك مدخن بس كويس انك منتبه للخطر اللى هنا
    انا مش فاهمة هو الموضوع للتنبيه من خطر الادوية و الا للدعوة لها لدرجة ان الاعضاء تسجل مخصوص

  6. #96
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة csharp مشاهدة المشاركة
    ايه ... مين... ازاى
    ايه اللى بيحصل فى الموضوع ده


    ناصر انت كدة
    و لو انك مدخن بس كويس انك منتبه للخطر اللى هنا
    انا مش فاهمة هو الموضوع للتنبيه من خطر الادوية و الا للدعوة لها لدرجة ان الاعضاء تسجل مخصوص

    عفوا .. وما الغلط في ان أسجل مخصوص من اجل طلب العلاج؟!

    الدواء عندي ولو كنت أريد الاستمرار به لاستمريت دون الحاجه
    لطلب كيفية التخلص منه!!


    مع تحياتي للجميع

  7. #97
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية اصيل
    الحالة : اصيل غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 7603
    تاريخ التسجيل : Mar 2009
    المشاركات : 6,123

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلا مشاهدة المشاركة
    عفوا .. وما الغلط في ان أسجل مخصوص من اجل طلب العلاج؟!

    الدواء عندي ولو كنت أريد الاستمرار به لاستمريت دون الحاجه
    لطلب كيفية التخلص منه!!


    مع تحياتي للجميع
    ما فيش غلط ولا حاجه يا حلا..بالعكس انت بنت شجاعه كمان....لكن انا باقولك انت في وضع احسن من غيرك بكتير ...وتقدري توقفي ..صحيح مع شوية تعب لكن لازم تبطلي....وزي ما قلت في مداخله قبل كده انا اعرف ناس في اسكندرية وصلوا لوضع شديد جدا مع الهيروين صحيا وماديا واجتماعيا.....وبقوا منظر في الشارع....ولكنهم الان زي الفل...تعبوا شويه لكن احسن ما يخسروا حياتهم....
    الله يقويك يا حلا....وتبقي زي الفل انت كمان

  8. #98
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اصيل مشاهدة المشاركة
    ما فيش غلط ولا حاجه يا حلا..بالعكس انت بنت شجاعه كمان....لكن انا باقولك انت في وضع احسن من غيرك بكتير ...وتقدري توقفي ..صحيح مع شوية تعب لكن لازم تبطلي....وزي ما قلت في مداخله قبل كده انا اعرف ناس في اسكندرية وصلوا لوضع شديد جدا مع الهيروين صحيا وماديا واجتماعيا.....وبقوا منظر في الشارع....ولكنهم الان زي الفل...تعبوا شويه لكن احسن ما يخسروا حياتهم....
    الله يقويك يا حلا....وتبقي زي الفل انت كمان

    استاذ أصيل
    شكرا لك ولكلماتك الجميله .. ولكن هناك من الاعضاء من استهجن تسجيلي مخصوص من اجل هذا الموضوع !

    على كل انا مع كلماتك ..

    وشكرا لك عالتشجيع عزيزي


    تحياتي

  9. #99
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلا مشاهدة المشاركة
    تحياتي دكتور انجل هارت وكل الشكر لحضرتك .. حاليا سأمشي على التخفيف .. وبعدها بعد 4 اسابيع .. حجيب الادويه اللي قلتلي عنهم ..

    هل احتاج فقط الادويه هذه المكتوبه تحت :
    أم هناك شئ من مشاركه اخرى ؟

    أجدد شكري






    ممكن الاسم بالانجليزي للدوا التاني والتالت؟

    انا عارفه اني ازعجتك .. لذلك انا عاجزة عن الشكر
    على فكرة يا استاذة حلا ...انا ماشى معاكى اهو على الجدول برده ...
    وانا النهارده كنت 400 ملى ...200 كل 12 ساعة ....
    الاسبوع دا همشى على 400 كل يوم ...
    والى بعده 300 ....
    والى بعده 200 ...
    ثم 100....واخر اسبوع هخليه 50 ....

    وبعد ما اقطع خالص....
    زى ما اتفقنا ...

    هناخد كوديس الى هو عندك دا وورتينى صورته فى اللينك ...دا ممتاز على فكرة ...خدى منه حبايتين كل 6 ساعات....

    وهنجيب ال (carbamazepine ) وهناخد حباية كل 12 ساعة ....

    وقبل النوم حباية زولام ...(alprazolam ) ..طبعا الاسامى التجارية هتختلف عندك لكن اسألى عن المادة والصيدلى هيجيبلك الدواء الى بيحتوى عليها...

    تمااام كده ....
    اهم حاجة تمشى على التدريج الى اتفقنا عليه ...
    ويكون مواعيد اخذ الحباية منتظمة ....دا برده مهم ....

    ولما نخلص التدريج دا ...ونقطع ..

    هناخد الادوية الى قلتلك عليها لمدة 3 الى 5 ايام ....حسب احتياجك ..

    وعموما انا ماشى اهو معاكى ...
    ولو اكتشفت اى شىء جديد هقولك ...

    ابقى قوليلى الامور ماشية معاكى ازاى ....
    ان شاء الله ننجح فى تخطى هذه المشكلة ....

    اكتبى انتى بس اسامى الادوية ....والدكتور هيجبلك الاسم التجارى لها ...
    الصيدلى هيعرف متخافيش...

    واؤكد مرة اخرى ...
    هذه الوصفة ليست من اختراعى ...وان كانت معلومة بالنسبة لى ...
    لكن انا اطمنت من استاذ جامعى بيدرسنا باطنة فى الكلية ...
    وسبق ان قام بعلاج حالات كثير من هذه النوعية ...

    متخفيش الترامادول ادمانه ليس مسألة خطيرة ابدا...
    ومش زى المورفين او الهيروين لا سمح الله ...

    لكن لا انكر ان التعود عليه صعب ...

    الاهم من دا كله ...العزيمة والاصرار والرغبة الاكيدة فى التوقف...

    شوفى انتى كده كده لازم هتبطلى ....فا متأجليش الموضوع ..
    لان كلما اجلتى الموضوع هيكون التوقف اصعب ...

    اسألى زى ما تحبى ...انا تحت امرك ...
    واساسا انا كمان بستفيد ...
    ودا بيحفزنى انى اكمل واحاول ....

    وربنا يسهل ....

    الموضوع لاهو عيب ولا حرام .....
    والتعود على العقاقير الطبية مشكلة موجودة يعانى منها الملايين فى العالم كله .....فا متخفيش انتى مش حالة شاذة ولا احاجة ....

    لو مش هتعرفى تجيبى الزولام (البرازولام ) خلى اى حد يبعتهولك من مصر .....مش هتحتاجى الا شريطين مثلا ...او يمكن شريط كمان ....

    اما الكوديس فهو موجود عندك ....
    وال carbamazepine بيتصر عادى بدون روشته ....

    بس عموما ركزى دلوقتى فى تقليل الجرعة بالتدريج ...
    وبعد كده لما نقطع نبقى نشوف موضوع الادوية دا ....

    وبالتوفيق باذن الله

  10. #100
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة csharp مشاهدة المشاركة
    ايه ... مين... ازاى
    ايه اللى بيحصل فى الموضوع ده


    ناصر انت كدة
    و لو انك مدخن بس كويس انك منتبه للخطر اللى هنا
    انا مش فاهمة هو الموضوع للتنبيه من خطر الادوية و الا للدعوة لها لدرجة ان الاعضاء تسجل مخصوص
    يا سى شارب ....فى كمية مهولة من الناس ادمنت العقار دا ....
    والا انتى مش واخدة بالك من اسم الموضوع ....

    كل فئات المجتمع بتتهافت عليه ...لمختلف الاغراض والغايات ...
    واحنا امام مشكلة يجب ان نواجهها بصراحة ...

    وانا الحمد لله عندى العلم طبيا ...بخصوص هذا الدواء وتاثيراته واعراضه الجانبيه وتفاعلاته مع الادوية الاخرى ...

    دا غير ان انا نفسى وقعت فخا له ....ومجرب يعنى ....

    يعنى بيقولك اسأل مجرب ولا تسألش طبيب...
    وانا مجرب وطبيب .....

    دا غير ان انا بتكلم من خلالا ابحاث موثوقة ...
    ومن خلال كلام اساتذة كبار ...

    يعنى مش بفتى من دماغى والا حاجة لاسمح الله ....

صفحة 10 من 47 الأولىالأولى ... 8910111220 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •