صفحة 9 من 47 الأولىالأولى ... 789101119 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 81 إلى 90 من 464

الموضوع: عقاار الترامادول فى متناول الجميع!!

  1. #81
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناصر الأول مشاهدة المشاركة
    الله يرحمك يا عم الأناور

    فى عهدك ما كان حد يستجرى يقول نص كلمة عال حشيش
    للأسف الحشيش لم يعد حشيش....
    90 فى المية مضرووب ولا يصلح للاستخدام الادمى خالص ...

    وان كان الشباب ادمنوا هذه الاصناف المضروبة ....وبقوا بيدوروا على المضروب ويسيبوا النضيف والاصلى ....
    أحسن إلى الأعداء والأصدقاء فإنَّما أُنس القلوب الصفَاء واغفر لأصحابكَ زلاّتهم وسامح الأعداء تَمْحُ العِداء.

  2. #82
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    استاذة حلا ....
    متجربيش الخلطة الى انا قلت عليها دى من دماغك ...

    انا معرفش انت حالتك الصحة العامة عاملة ايه ...

    يعنى ايه اخبار الكبد والكلى والقلب ...وزنك وطولك ..
    هل فى مشاكل معينة بتشتكى منها ....

    يعنى غير موضوع التراما ...
    هل فى اى مشاكل صحية؟؟؟

    عشان كل شخص بنحددله جرعات تتناسب معاه ...
    ايضا فى حالة وجود مشكلة فىالكلى مثلا ....هنلغى البروفين اساسا ...
    واخده بالك ....

    بصى ...نصيحة روحى لدكتور باطنة ...واطمنى على نفسك بصورة عامة ...
    انا عملت كده بشكل مبدئى...

    بعد كده هنقلل الجرعة بالتدريج زى ما قلتلك ....

    ولما هنيجى نقطع خالص
    ساعتها هقولك على بديل كويس يريحك وميحسسكيش بالاعراض الانسحابية ...
    بس اعملى الاول الخطوتين الى قلتلك عليهم ....

  3. #83
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    استاذي انجل هارت

    لا تعلم كم مداخلاتك ريحتني الصراحه .. حسيت ان هناك من يعاني نفسي
    عالاقل استفيد منكم لذلك اشكرك جزيل الشكر .


    تسأل عن حالتي الصحيه؟؟ بصراحه اكلي جدا قليل بمعنى اخر (تعيس)
    وزني 52 طولي 163 .. لا اعلم عن الكبد و و و .. والمشكله ان الذهاب للدكتور صعب حاليا .


    بس صدقني اعراض انسحابه لا احتملها .. تعرق شديد وبنفس الوقت برد
    يعني جسمي كله عرق بس بنفس الوقت ابرد .. هذا غير طبعا تكسر الجسم و و و

    طبعا النفسيه اتركها حاليا على جنب ..لاني حاليا مركزة عالناحيه الجسديه , فعلا شئ لا يحتمل ..مع اني من الناس التي ممكن تتحمل !

    اليوم على اساس اني قللت الجرعه اخذت 100 مل , حبه بعد الفطور
    وحبه الان .

    لا أعلم لم انسحابه علي اقوى من غيري .. انا أفسر ذلك بالتغذيه
    فكما قلت لك تغذيتي (مش ولابد)


    موضوع المنوم هذا افعله نعم .. اخذ (بنادول نايت) أو (تايلنول)
    بالمناسبه انا لا اسكن في مصر .. بل بالخليج

    لذلك الادويه المصريه ليست لي بها اي خبرة .

    كنت قد ذكرت لي ان اخذ (الكودايين) بس للاسف اعتقد انه يحتاج الى وصفه؟

    طيب وان كنت دوشتك انا عارفه .. ممكن بعد ماعرفت حالتي الصحيه نوعا
    ما .. تحاول تسلسلي الادويه وماذا اخذ

    هل انت جربت شئ ونفع معاك؟؟
    حاليا وكما قلت لك انا ماشيه على سياسة (التخفيف) والله يستر
    ولا أشكي من اية امراض ولم اتعاطى اي شئ سوى (الترامادول)


    كل الشكر استاذي العزيز
    وفي انتظارك

  4. #84
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    تكملة لردي


    الكلى سليمه حاليا .. بس مع ذلك لم افحصها
    بس يبدو هكذا .. فحصت من تقريبا سنه ولم يكن بها شئ



    كل الشكر

  5. #85
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    كذلك انا أعرف حد عالعيد نازل مصر
    فممكن أوصيه .. لو تنصحني بدوا معين لحالتي



    شكرا جزيلا استاذ انجل هارت
    وللجميع

  6. #86
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلا مشاهدة المشاركة
    استاذي انجل هارت

    لا تعلم كم مداخلاتك ريحتني الصراحه .. حسيت ان هناك من يعاني نفسي
    عالاقل استفيد منكم لذلك اشكرك جزيل الشكر .


    تسأل عن حالتي الصحيه؟؟ بصراحه اكلي جدا قليل بمعنى اخر (تعيس)
    وزني 52 طولي 163 .. لا اعلم عن الكبد و و و .. والمشكله ان الذهاب للدكتور صعب حاليا .


    بس صدقني اعراض انسحابه لا احتملها .. تعرق شديد وبنفس الوقت برد
    يعني جسمي كله عرق بس بنفس الوقت ابرد .. هذا غير طبعا تكسر الجسم و و و

    طبعا النفسيه اتركها حاليا على جنب ..لاني حاليا مركزة عالناحيه الجسديه , فعلا شئ لا يحتمل ..مع اني من الناس التي ممكن تتحمل !

    اليوم على اساس اني قللت الجرعه اخذت 100 مل , حبه بعد الفطور
    وحبه الان .

    لا أعلم لم انسحابه علي اقوى من غيري .. انا أفسر ذلك بالتغذيه
    فكما قلت لك تغذيتي (مش ولابد)


    موضوع المنوم هذا افعله نعم .. اخذ (بنادول نايت) أو (تايلنول)
    بالمناسبه انا لا اسكن في مصر .. بل بالخليج

    لذلك الادويه المصريه ليست لي بها اي خبرة .

    كنت قد ذكرت لي ان اخذ (الكودايين) بس للاسف اعتقد انه يحتاج الى وصفه؟

    طيب وان كنت دوشتك انا عارفه .. ممكن بعد ماعرفت حالتي الصحيه نوعا
    ما .. تحاول تسلسلي الادويه وماذا اخذ

    هل انت جربت شئ ونفع معاك؟؟
    حاليا وكما قلت لك انا ماشيه على سياسة (التخفيف) والله يستر
    ولا أشكي من اية امراض ولم اتعاطى اي شئ سوى (الترامادول)


    كل الشكر استاذي العزيز
    وفي انتظارك
    تمام كده ...
    والحمد لله مبدئيا مفيش مشاكل فى الكلى او الكبد او الدورة الدمية بشكل عام .....تمااام والحمد لله ....

    اولا كونك فى الخليج فدا شىء كويس وهيفيدك وانا كنت فاكرك فى مصر ...
    الادوية عندك افضل واكثر توفرا ....

    وطبعا هضع فى الحسبان وزنك وطولك الى هو طبيعى ومثالى وكثير بل والملايين من الفتيان يحلمن بالوصول لهذا الوزن ...
    فا متقلقيش .....

    مبدئيا ...انتى قررتى تقطعى علاقتك بالترامادول ....صح؟؟؟....تمام ..
    دا اهم شىء القرار ....

    مهم دا جدا ...اسألى نفسك انا عاوزة ايه بالضبط...
    واساسا انا باخده ليه ؟؟؟

    وبعد كده مادام قررنا التوقف...
    يبقى التوقف المفاجىء لا انصحك به ...حتى لانمر بالعذاب الذى اعلمه واشعر جيدا اكثر مما تتصورى ...انا بمر بيه كتير ...لما بيكون مش متوفر ..

    هنمشى بالتدريج ....
    نفترض ان جرعتك 200 فى اليوم ...
    يبقى الاسبوع الاول امشى على 150 .......
    بعد كده امشى على 100....
    الاسبوع الاخير 50 ....

    طبعا بعد كده هندخل على المرحلة الاصعب...وهى التوقف نهائيا ..

    لو نجحتى اساسا فى انك تحققى الى قلتلك عليه دا بخصوص التدريج الى قلتلك عليه ومشيتى صح فى ال 3 اسابيع .....
    ااعراض الانسحاب هتبقى اقل باذن الله ....

    لكن بالطبع هتكون موجودة وهتحسى بيها...

    بعد ما نتوقف ....
    هناخد التالى ...

    اولا .... عقار ال (carbamazepine) وهو عقار مهدىء وله استخدامات عديدة ومتشغليش بالك بالروشتة عشان متقلقيش نفسك ....هناخد 200 ملى كل يوم ....مرة او مرتين ....بس نقول معاكى خليها مرة ....

    ثانيا ...عقار ال (البرازولام ) ....نقول .5 ملى كل 8 ساعات .....

    ثالثا ...فى دواء عندك فى الخليج اسمه (سولبادين) بيتاخد كبسولتين كل 8 ساعات ....عموما ابحثى عن اى دواء عندك يكون بيحتوى 8 ملى كودايين فوسفات + 500 ملى باراسيتامول + 30 مل كافيين...التركيبة دى بتعملها شركات كتير وبتنزل تحت مسميات كتير ...السولبادين منها...وفى تايلنول بينزل فيه كودايين برده ...بس مش عارف اذا كان هو دا الى معاكى والا لا ....
    اكتبى التركيبة فى ورقة واعرضيها على اى صيدلى وقوليله على السولبادين وهو هيفهم ....

    دا اقصى ما هنعمله عشان نخف الالام الجسدية على قد ما نقدر...
    فى ادوية زى الهيدروكودون والاوكسى كودون ....مش عارف موجودة فى الخليج والا لا...بس اكيد هتحتاج روشته...لكن الى قلتلك عليه مش محتاج روشتات.....(ماعدا الزولام)

    رابعا ...شرب العصائر واكل الفواكه مع عدم التفريط فى التغذية ...
    عشان تكونى اقوى .....
    لان الجسم بيبذل مجهود كبير فى هذه الفترة وبيحتاج لدعم من الخارج ...

    خامسا ...الحمامات الساخنة ...لها تأثير سحرى كما يقال ...
    الصلاة وقراءة القرءان ...الدعم الروحى والمعنوى مطلوب ....
    ايضا سماع الموسيقى ....
    اى نشاط من خلاله ممكن يعدى اليوم بسرعة ....

    صحيح كنت هنسى ....اى دواء للمغص والتقلصات والاسهال ...
    دا مهم وهيفرق معاكى ....

    تمام كده ...
    انا فى سنة خامسة طب على فكرة...
    واحب اطمنك ان كلامى مبنى على دراسة وبحث وخبرة واقعية وتجربة ....

    بس صحيح انا استغربت من حاجة ...
    انتى بتحصلى عليه ازاى فى الخليج ....
    هو الترامادول بيحتاج لروشتة والا ظروفه ايه عندكم ؟؟؟

    بس ياريت برده لو تروحى كل فين وفين كده لطبيب باطنة عادى ...وتطمنى على حالة الاعضاء الداخلية والصحة العامة .....

    مع تحياتى ....

  7. #87
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية ناصر الأول
    الحالة : ناصر الأول غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 28
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    الدولة : أرض الرُعب Land Of Horror
    المشاركات : 6,943

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angelheart1986 مشاهدة المشاركة
    للأسف الحشيش لم يعد حشيش....
    90 فى المية مضرووب ولا يصلح للاستخدام الادمى خالص ...

    وان كان الشباب ادمنوا هذه الاصناف المضروبة ....وبقوا بيدوروا على المضروب ويسيبوا النضيف والاصلى ....:angle:
    يا سيدى مضروب مضروب على الأقل الواحد لما مبيلاقيهوش مبيحصلوش كدا

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angelheart1986 مشاهدة المشاركة
    حتى لانمر بالعذاب الذى اعلمه واشعر جيدا اكثر مما تتصورى ...انا بمر بيه كتير ...لما بيكون مش متوفر ..
    و لعلمك يعنى ضَريب الحشيش الصح يعرف الحشيشة الصح من غيرها

    من شكلها و ملمسها و ريحتها و فركتها و نَفَسها .

  8. #88
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    دكتور انجل هارت

    جزيل الشكر لك ..

    اود منك الاستفسار على شئ .. وسأمشي على ما قلته لي
    قلت لي الاسيوع الاول 150 ثم 100 ثم 50 .. طيب .. سؤالي هل تقصد يشكل يومي ؟؟ يعني الاسبوع الاول يوميا 150؟

    بالنسبه لكيفية حصولي عليه .. فهو هنا طبعا بوصفة .. ولكني جبته معي
    عندما كنت برة البلد

    سأرفق لك صورة الدوا اللي عندي .. (المسكن) هل هذا ما تقصده دوكتور؟


    http://www.firstchoicepharmacy.co.uk...(32)-1006.html




    علما بأني عندما قطعت فجأه أخذت منه 2 ولم اشعر بتحسن
    بس يمكن لاني قطعته فجأه وليس بالتدريج.

    شكرا لك جزيلا دكتور .. سأبحث عن التركيبه اللي قلتلي عليها
    سأعرضها عالصيدلي .. وكذلك اللي بوصفه (سأحاول) ايضا .

    عزيزي سؤال أخير .. كنت قد ذكرت لي (الفولتارين) الا تعتبر أأمن ؟
    ألا تنصح بها؟؟

    بالنسبه للتايلنول اللي عندي فهو (منوم) استخدمه حين اقطع فقط ليساعدني عالهروب من الالم والنوم سريعا . وهو لايحتوي على
    أي (بين ريليف).


    شكرا لك دكتور
    كل الود

  9. #89
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية ناصر الأول
    الحالة : ناصر الأول غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 28
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    الدولة : أرض الرُعب Land Of Horror
    المشاركات : 6,943

    افتراضي

    خُلاصة الكلام فى هذا الموضوع كل واحد عقله فى راسه يعرف خلاصه , زى ما بيقول المثل المصرى

    لموأخذة أصل الموضوع أفوور عالأخر

  10. #90
    A Desert Fugitive
    الحالة : حلا غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 9934
    تاريخ التسجيل : Sep 2009
    المشاركات : 15

    افتراضي

    استاذ ناصر الاول

    لو كنت تقصد مداخلاتي .. فأنا كنت أبحث عن هذا الموضوع من خلال (ياهو) فوجدت هذا الموضوع ,, وسجلت في المنتدى
    لذلك قد أكون دخلت متأخر عالموضوع .


    الكلام ما أسهله .. ولكن صدقني ليس كل شئ يعتمد على الكلام الشفهي!


    تحياتي

صفحة 9 من 47 الأولىالأولى ... 789101119 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •