صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 35

الموضوع: نجل الفريق عبدالمنعم شاكر: مبارك «غيَّب» دور والدى كقائد ثانٍ للقوات الجوية في حرب أكتوبر

  1. #11
    كاتبة صحفية و مترجمة
    الصورة الرمزية إكرام يوسف
    الحالة : إكرام يوسف غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 4087
    تاريخ التسجيل : Mar 2008
    الدولة : أم الدنيا ربنا يشفيها
    العمل : صحفية ومترجمة
    المشاركات : 5,679

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم الأمين مشاهدة المشاركة
    هيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
    أنا صح أنا صح
    كل ما كنت اقول كده وان الجهد الرئيسي في قيادة القوات عادة يكون لرئيس الاركان أو رئيس العمليات كان الرد يأتي ان الكلام ده غلط وان مبارك هو صاحب الضربة الجوية
    حتى معارضي مبارك كانوا مقرين بموضوع الضربة الجوية
    وانا دائما كنت افكر في التناقض بين كيفية تخطيط ضربة جوية بهذا الحجم وبين الذكاء المحدود جدا لمبارك

    وأخيرا
    هييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
    أنا صح أنا صح أنا صح
    حمدالله عالسلامة يا أستاذ حازم.. بص هو بالوايم كده لازم تكون صح.. بس عشان أنا ما بافهمش في العسكرية ما اقدرش افتح بقي وافتي.. فكنت برضه شايفة ان الحكاية شكلها كبيرة قوي عليه.. لكن ما اقدرش افتي في اللي ماليش فيه
    كان مناه يلمح علامة خوف بسيطة..طب حييجي الخوف منين ابن العبيطة؟..
    هو مين فينا الجبان؟.. واللا مين فينا اللي خان؟
    دولة الظلم ساعة.. هــــــــــــانت.. باقي دقائق

  2. #12
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية Faro
    الحالة : Faro غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 30
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 16,671

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم الأمين مشاهدة المشاركة
    هيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
    أنا صح أنا صح
    كل ما كنت اقول كده وان الجهد الرئيسي في قيادة القوات عادة يكون لرئيس الاركان أو رئيس العمليات كان الرد يأتي ان الكلام ده غلط وان مبارك هو صاحب الضربة الجوية
    حتى معارضي مبارك كانوا مقرين بموضوع الضربة الجوية
    وانا دائما كنت افكر في التناقض بين كيفية تخطيط ضربة جوية بهذا الحجم وبين الذكاء المحدود جدا لمبارك

    وأخيرا
    هييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
    أنا صح أنا صح أنا صح
    شاهدت أحد البرامج التلفازية التى تدور حول مقدار الذكاء.

    أحد علماء الرياضيات فشل فى حل رسم بسيط .. الفائز كان يحمل شهادة الفصل التاسع.
    برنامج آخر .. الفائز لم يدخل الجامعة و المنافسون جميعهم يحمل شهادات أعلى من التعليم الجامعي.

    هناك مايسمى الخبرة.
    لا داعي للتقطيع فى الرجل حيث أن كل منا ذكائه محدود.

    من منكم يستطيع إصلاح سيارته, تركيب نافذة فى منزله أو قادر على إستعمال المنشار .... إلخ, ولكن يبدو أن المصريين خبراء فى كل شيئ ومع ذلك يبحثون عن من يحكمهم.
    صدق أو لا تصدق ,,, ولا تكذبني


    أقل مراتب العلم ما تعلّمه الإنسان من الكتب والأساتذة، وأعظمها ما تعلمها بتجاربه الشخصية في الأشياء والناس





  3. #13
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية بريف هااارت
    الحالة : بريف هااارت غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 12487
    تاريخ التسجيل : Apr 2010
    المشاركات : 25,200

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faro مشاهدة المشاركة
    شاهدت أحد البرامج التلفازية التى تدور حول مقدار الذكاء.

    أحد علماء الرياضيات فشل فى حل رسم بسيط .. الفائز كان يحمل شهادة الفصل التاسع.
    برنامج آخر .. الفائز لم يدخل الجامعة و المنافسون جميعهم يحمل شهادات أعلى من التعليم الجامعي.

    هناك مايسمى الخبرة.
    لا داعي للتقطيع فى الرجل حيث أن كل منا ذكائه محدود.

    من منكم يستطيع إصلاح سيارته, تركيب نافذة فى منزله أو قادر على إستعمال المنشار .... إلخ, ولكن يبدو أن المصريين خبراء فى كل شيئ ومع ذلك يبحثون عن من يحكمهم.
    وده بيذكرني بالأبطال اللي ظهروا فجأه بعد موت عبد الناصر

    صحيح ياما رقصت فوق جثث الأسود فئران

    :)
    حروف قويه صادقه تحتاج لقلب شجاع



  4. #14
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية angelheart1986
    الحالة : angelheart1986 غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 6896
    تاريخ التسجيل : Nov 2008
    المشاركات : 11,273

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بريف هااارت مشاهدة المشاركة
    وده بيذكرني بالأبطال اللي ظهروا فجأه بعد موت عبد الناصر

    صحيح ياما رقصت فوق جثث الأسود فئران

    :)
    ناصر والسادات ومبارك ابطال وزعماء غصب عن اى حد .

    ودا لا يتعارض مع وجود ابطال اخرين فى كل مكان وزمان .

    عموما تبقى الاسود اسود
    أحسن إلى الأعداء والأصدقاء فإنَّما أُنس القلوب الصفَاء واغفر لأصحابكَ زلاّتهم وسامح الأعداء تَمْحُ العِداء.

  5. #15
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية بريف هااارت
    الحالة : بريف هااارت غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 12487
    تاريخ التسجيل : Apr 2010
    المشاركات : 25,200

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قلب ملاك مشاهدة المشاركة
    ناصر والسادات ومبارك ابطال وزعماء غصب عن اى حد .

    ودا لا يتعارض مع وجود ابطال اخرين فى كل مكان وزمان .

    عموما تبقى الاسود اسود
    شوف يازعيم البطل الأصلي يظهر في وجود البطل الحقيقي وغصب عنه

    لكن المثل الشعبي بيقول بعد العيد مينفتلش الكعك

    والبطوله لاتواريها عين الشمس


  6. #16
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية Fern
    الحالة : Fern غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 288
    تاريخ التسجيل : Oct 2006
    المشاركات : 20,369

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بريف هااارت مشاهدة المشاركة
    شوف يازعيم البطل الأصلي يظهر في وجود البطل الحقيقي وغصب عنه


    لكن المثل الشعبي بيقول بعد العيد مينفتلش الكعك

    والبطوله لاتواريها عين الشمس



    الاقيش عندك مثال لبطل ظهر فى عصر عبد الناصر وغصب عنه ..... ولو حتى بطل لله

    وقف الخلق ينظرون جميــــــعاً ....... كيف أبنى قواعد المجد وحدى
    وبناة الأهرام فى ســـالف الدهر ....... كفونى الكلام عند التــــــحدى
    أنا تاج العلاء فى مفرق الشرق ........ ودراته فرائـد عـــــــــــــقدى

  7. #17
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية بريف هااارت
    الحالة : بريف هااارت غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 12487
    تاريخ التسجيل : Apr 2010
    المشاركات : 25,200

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fern مشاهدة المشاركة
    الاقيش عندك مثال لبطل ظهر فى عصر عبد الناصر وغصب عنه ..... ولو حتى بطل لله

    البطل جواد حسني وغيره كتير أبطال تفجيرات ميناء إيلات


  8. #18
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية Fern
    الحالة : Fern غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 288
    تاريخ التسجيل : Oct 2006
    المشاركات : 20,369

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بريف هااارت مشاهدة المشاركة
    البطل جواد حسني وغيره كتير أبطال تفجيرات ميناء إيلات


    إحنا بنتكلم على أبطال من الناس اللى عايشين فى وسط البلد ، اللى حاربوا دول فى منهم بدل النموذج الف فى كل وقت ، وأكثرهم بطولات لم تكن فى عصر جمال عبد الناصر ، بل فى عصر السادات سنة 1973

  9. #19
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية بريف هااارت
    الحالة : بريف هااارت غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 12487
    تاريخ التسجيل : Apr 2010
    المشاركات : 25,200

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fern مشاهدة المشاركة
    إحنا بنتكلم على أبطال من الناس اللى عايشين فى وسط البلد ، اللى حاربوا دول فى منهم بدل النموذج الف فى كل وقت ، وأكثرهم بطولات لم تكن فى عصر جمال عبد الناصر ، بل فى عصر السادات سنة 1973
    بجوار ناصر ظهر محمد حسنين هيكل وكان معظم قيادات ثورة 23 صلاح سالم والشافعي والسادات وعامر وغيرهم كتير بغض النظر عن سقطاتهم الشوارع سميت بأسمائهم ومازالت حتي الأن ..

    الأن قلة الأصل ماشيه علي الكل وبننكر رموزنا لصالح المجهوليين وأصحاب الأصوات العاليه والكلمات المنمقه

    لاتوجد بطولات الآن والأبطال زي الهم كتييييييييييييير آوي

    زمن الرجال الحقيقين أنتهي وبدأ عصر جديد أعتقد لاقيمة له ولن تكون

    :)

  10. #20
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية Fern
    الحالة : Fern غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 288
    تاريخ التسجيل : Oct 2006
    المشاركات : 20,369

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بريف هااارت مشاهدة المشاركة
    بجوار ناصر ظهر محمد حسنين هيكل وكان معظم قيادات ثورة 23 صلاح سالم والشافعي والسادات وعامر وغيرهم كتير بغض النظر عن سقطاتهم الشوارع سميت بأسمائهم ومازالت حتي الأن ..


    الأن قلة الأصل ماشيه علي الكل وبننكر رموزنا لصالح المجهوليين وأصحاب الأصوات العاليه والكلمات المنمقه

    لاتوجد بطولات الآن والأبطال زي الهم كتييييييييييييير آوي

    زمن الرجال الحقيقين أنتهي وبدأ عصر جديد أعتقد لاقيمة له ولن تكون


    :)
    ودول أبطال فى إيه بالظبط غير حكاية أسماؤهم اللى على الشوارع ... من باب العلم بالشىء يعنى

    يجوا إيه دول جنب أى شهيد أو مناضل من اللى إترموا فى المعتقلات وإتشردت أسرهم بأكملها جراء كلمة حق قالوها فى وجه سلطان جائر

    ضفر أى شاب أو فتاه من شهداء ثورة 25 يناير يرقبة أتخن تخين فيهم

    بالذات الإسم الأخير بالذات ممكن تقولى على بطولاته ، علشان الزهايمر عامل معايا شغل جامد من مده

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1234 الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •