صفحة 1 من 184 1231151101 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 1832

الموضوع: ركن هواة صيد السمك (هات بوصه و تعالى أقف جنبى ... بس مش جنبى أوى !!!)

  1. #1
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,677

    افتراضي ركن هواة صيد السمك (هات بوصه و تعالى أقف جنبى ... بس مش جنبى أوى !!!)

    فى الصفحه دى كل ما يتعلق بصيد البحر من خبره متواضعه و إقتباسات و ملطوشات مالها حد
    و دعوه لمن هم معلمين و خبراء فى مجال الصيد لإضافه بعض ما عندهم من خبره لإفادتنا ( اللى عايز يدلق من الجردل بتاعه ... بس و النبى ميغرقناش ) و مهما كانت خبرتنا فلا يوجد كبير على البحر و لكنه صراع بين الإنسان بخبرته و الكائن البحرى بفطرته


    البدايه تبدأ بإختيار الطعم المناسب و السناره المناسبه و البوصه المناسبه ( طول و نوع و متانه ) و المكان المناسب و الأدوات المناسبه ( العده ) و الجو المناسب و الحاله النفسيه المناسبه علاوه على التجهيزات المناسبه ( مشروبات + اكل + ماء للشرب + راديو

    يتبــــــــــــــــــــــــــــــــع



    مكتوب على موج البحر منذ ولدت ... بأنك للبحر مالك

    سيان تعيش على شط البر... أو فى قوقعه البحر فإنك هالك

  2. #2
    Banned
    الصورة الرمزية يحى الشاعر
    الحالة : يحى الشاعر غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 325
    تاريخ التسجيل : Nov 2006
    الدولة : ألمانيا
    المشاركات : 9,911

    Exclamation

    مشـــاق لزيادة المعرفة ... والتعلم أكثر .....
    ...
    ...

    لك ألف الف ألف تحية بحرية وشكر وتحية الكابتن بالصفارة

    تـــــات ... تــــوووووو ..... تـــــات ... تــــوووووو ..... تـــــات ... تــــوووووو .....




    يحى الشاعر

  3. #3
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,677

    افتراضي

    سعيد يكونك أول من شرفنى فى هذه الصفحه و البقيه تأتى

  4. #4
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,677

    افتراضي

    بادىء ذى بدء لازم اعرف السمك ده بيعيش على إيه و إيه الطعوم المناسبه له ... يعنى كل نوع سمك له الطعم المناسب له و توجد انواع كثيره من السمك تشترك فى طعم واحد و الطعوم انواع عديده جدا منها ما هو طبيعى و منها ما هو صناعى و ليكن حديثنا على الطعم الطبيعى هذه المره و عندما اتحدث مباشره عن كيفيه تركيب الطعم اذا انا فى الدرس الخامس او السادس ..لأن الدروس السابقه ما هى إلا تعريفات بالسمك و انواعها و اصنافها و اماكن الغالب تواجدها و اوقات تكاثرها و الأعماق التى تتواجد بها و درجات ملوحه الماء و هذا سنأتى له فى سياق الحديث
    نقطه احب انا اشير إليها هى لست انا فقط الذى يتولى الشرح هنا فالمكان متسع لمن له الدرايه بأساليب الصيد فى الرد على الإستفسارات التى سوف تورد من الساده الأعضاء فهو لن يبخل على احد ... ارحب بالسيدات و الساده الحضور
    من الآن و حتى اكون منصف سوف استعين بجانب الصور المتوفره لدى بصور من قام بالتصوير و طالما الغرض فى النهايه هو خدمه عامه و توضيح الشرح بالصور فأنا استسمحهم فى لطش بعضا من صورهم
    نعود لموضوعنا وهو الطعم


    علبه السنانير و بها انواع و احجام و مقاسات و لكل نوع او حجم سمك له رقم سناره



    ده نوع فرنسى و هو معه الألمانى يعدان من الأنواع الجيده جدا
    و هناك انواع صينيه من ابو بلاش .. بس تمشى



    ده شعر مقاس 70 و معه ثقل يصل وزنه ل 15 جرام
    و الشعر المناسب للشواطىء فى حدود ال 40





    و ده الشعر و له مقاسات عده و يفضل النوع الفرنسى ايضا



    اول خطوه فى تجهيز السناره



    الخطوه الثانيه





    يتبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع

  5. #5
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية Farida
    الحالة : Farida غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 41
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 5,898

    افتراضي

    فينك يا مصريه وحشتينى جدا كان لها موضوع عن الصيد حأدعبس عليه و أجيبه و حأقول رأيي اللى قلته فى الموضوع بتاعها -متهيألى عن الهوايات- انى باتغاظ جدا لما اشوف حد بيصطاد كده و قاعد ولا على باله و عنده صبر ايوب و الدنيا تتهد من حواليه بيجيبوا طوله البال دى منين مش عارفه انا لا يمكن اقعد فى مكانى ربع ساعه على بعض تقولى اقعد بالساعه و الساعتين ......
    * اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس
    * اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا
    * الساكت عن الحق شيطان أخرس
    * الشعوب تستحق حكامها

    *"وعباد الرحمن الذين يمشون على الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما " صدق الله العظيم

  6. #6
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,677

    افتراضي

    المثل بيقول إيه :
    اللى سمع غير اللى جرب و مارس و طلعت عينه علشان تطلع معاه بسريايه
    مش انا اللى حقول إن الصيد متعه ما بعدها متعه و لكن مئات الملايين اللى مدّو بوصه فى محيط أو بقعه ميه علشان يطلع بأى حاجه و يقف تحت نقحه الشمس و تجيله لفحه بعد التانيه و ميطلعش بحاجه و تلاقيه تانى يوم ولا بعد كام يوم يرجع تانى لنفس المكان أو المكان المجاور علشان الرزق يحب الخفيه
    الواحد من دول يرتب حياته و ينظمها علشان اليوم اللى حيطلع فيه فى رحله صيد
    الواحد من دول الغرض من وقفته فى الأساس هو النظر للأفق اللامتناهى و يسرح فى اللاشىء
    الواحد من دول لما يقف يصطاد يعود للحاله الإنسانيه الأولى فى القنص و التعامل مع كائن يختلف عنه
    الواحد من دول لما يقف يصطاد ينسى إنه فى الأساس واقف لأنه لو وقف عشر وقفته دى فى الشغل يتعب
    الواحد من دول لما يذهب للصيد ينسى هموم البلد و اللى فيها و عاده البلد دى مديها ظهره
    الواحد من دول لما يرجع من رحله الصيد يكون ذهنه صافى و هادىء الطبع بعد تفريغ الشحنه
    الواحد من دول لما يصطاد و يأكل من صيد إيده ... تلاقى الرضا و الغبطه على وجوه أسرته قبل أن تظهر على وجهه
    فريده إبدئى بربع ساعه و حتلاقى هموم الدنيا تم مسحها بأستيكه .. فقط جربى ... فقط جربى

  7. #7
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية toota
    الحالة : toota غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 52
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 5,862

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hopsan مشاهدة المشاركة
    المثل بيقول إيه :
    اللى سمع غير اللى جرب و مارس و طلعت عينه علشان تطلع معاه بسريايه
    مش انا اللى حقول إن الصيد متعه ما بعدها متعه و لكن مئات الملايين اللى مدّو بوصه فى محيط أو بقعه ميه علشان يطلع بأى حاجه و يقف تحت نقحه الشمس و تجيله لفحه بعد التانيه و ميطلعش بحاجه و تلاقيه تانى يوم ولا بعد كام يوم يرجع تانى لنفس المكان أو المكان المجاور علشان الرزق يحب الخفيه
    الواحد من دول يرتب حياته و ينظمها علشان اليوم اللى حيطلع فيه فى رحله صيد
    الواحد من دول الغرض من وقفته فى الأساس هو النظر للأفق اللامتناهى و يسرح فى اللاشىء
    الواحد من دول لما يقف يصطاد يعود للحاله الإنسانيه الأولى فى القنص و التعامل مع كائن يختلف عنه
    الواحد من دول لما يقف يصطاد ينسى إنه فى الأساس واقف لأنه لو وقف عشر وقفته دى فى الشغل يتعب
    الواحد من دول لما يذهب للصيد ينسى هموم البلد و اللى فيها و عاده البلد دى مديها ظهره
    الواحد من دول لما يرجع من رحله الصيد يكون ذهنه صافى و هادىء الطبع بعد تفريغ الشحنه
    الواحد من دول لما يصطاد و يأكل من صيد إيده ... تلاقى الرضا و الغبطه على وجوه أسرته قبل أن تظهر على وجهه
    فريده إبدئى بربع ساعه و حتلاقى هموم الدنيا تم مسحها بأستيكه .. فقط جربى ... فقط جربى


    الواحده من دول... لما تحس بالسمكه بتهز خيط الصنارة... بتحس قلبها بيهتز من الفرحه... وبتفضل مستنيه شويه بشويه لحد ماتشوف السمكه الي كانت من نصيبها....

    الصيد متعه وهوايه ياريت نمارسها كلنا... ونعلم اولادنا عليها.. بتعلم الصبر والهدوء ولو فيه قرار مترددين فيه ممكن جدا في لحظات الصفا نقرره واحنا واثقين ميه الميه في قرارنا....

    نفسي اصيد بجد ....بس مش عارفه القاهره الواحد يروح يصيد فيها فين
    :sad: :cry2:
    Bla..bla..bla..


  8. #8
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,677

    افتراضي

    الواحده من دول... لما تحس بالسمكه بتهز خيط الصنارة... بتحس قلبها بيهتز من الفرحه... وبتفضل مستنيه شويه بشويه لحد ماتشوف السمكه الي كانت من نصيبها....
    دى أكيد أكيد قطه من دول

    الصيد متعه وهوايه ياريت نمارسها كلنا... ونعلم اولادنا عليها.. بتعلم الصبر والهدوء ولو فيه قرار مترددين فيه ممكن جدا في لحظات الصفا نقرره واحنا واثقين ميه الميه في قرارنا....
    برافو يا تووتا كلامك صح

    نفسي اصيد بجد ....بس مش عارفه القاهره الواحد يروح يصيد فيها فين:sad: :cry2:

    انا أقدر أساعدك فى الأماكن اللى فى اسكندريه و البحر الأحمر
    أما القاهره ...فسامحينى

  9. #9
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية toota
    الحالة : toota غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 52
    تاريخ التسجيل : Apr 2006
    المشاركات : 5,862

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hopsan مشاهدة المشاركة
    [SIZE=5][COLOR=red]انا أقدر أساعدك فى الأماكن اللى فى اسكندريه و البحر الأحمر
    أما القاهره ...فسامحينى

    مش مسامحاك:cry2: :cry2:

  10. #10
    An Oasis Pioneer
    الصورة الرمزية hopsan
    الحالة : hopsan غير متواجد حالياً
    رقم العضوية : 195
    تاريخ التسجيل : Aug 2006
    الدولة : البلد اللى هى ماريه و ترابها زعفران
    العمل : بحار و بيحب البحر
    المشاركات : 23,677

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toota مشاهدة المشاركة
    مش مسامحاك:cry2: :cry2:
    طيب يا تووتا .. إحنا نبتدى السلم من أوله و خطوه خطوه و نعرف نربط ( نلضم ) السناره
    و نحط الطعم و بعدين نشوف فين حنصطاد
    .......... يا رب تسامحنى تووتا

صفحة 1 من 184 1231151101 ... الأخيرةالأخيرة

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •